Tłumaczenie Unity Manual - dyskusja

Informacje dotyczące serwisu unity3D.pl, propozycje, sugestie, opinie.

Re: Tłumaczenie Unity Manual - dyskusja

Postprzez Powder » 09 Sie 2016, 08:35

Źle przeczytałem wątek, myślałem że chcecie rozwijać tłumaczenie dokumentacji http://wiki.unity3d.pl/
Może zamiast powielać teorie zróbcie grę open source połączoną z tutorialami i dokumentacją kodu? Myślę, że to ciekawe wyzwanie.
Powder
 
Posty: 182
Rejestracja: 11 Kwi 2015, 18:47
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Tłumaczenie Unity Manual - dyskusja

Postprzez Ice_trooper » 09 Sie 2016, 11:34

Zauważyłem, że wczorajszy post wyszedł mi trochę nieskładnie (za późna godzina na pisanie : P). Wydaje mi się, że ten post jest o wiele lepszy.

Rzeczywiście gra pisana w zespole jest świetną sprawą, ale to zupełnie inny projekt niż zaproponowałem. Głównym celem projektu byłaby wtedy gra, a nie to, aby ktoś się z niej coś nauczył. Nie wyobrażam sobie pisać gry i jeszcze tłumaczyć w serii poradników co dokładnie robię i po co robię. Poza tym, przydatność takiego projektu w kontekście poradnika byłaby mała. Osoba, która chciałaby się czegoś nauczyć najlepiej wtedy aby zaczęła od początku projektu, a powiedzmy sobie szczerze, kto przetrwał jakąkolwiek serię artykułów/tutoriali więcej niż 10 odcinków? Każdy chce stworzyć swój projekt, a nie oglądać/czytać jak inni tworzą. Podsumowując, głównym celem tworzenia gry, nie byłyby wtedy poradniki czy tutoriale, ale samo tworzenie gry w zespole. Ja bardzo chętnie bym coś zrobił z kimś (napierw jednak musiałbym skończyć swój projekt), ale na to trzebaby było poświęcić o wiele więcej czasu niż na takie poradniki co opisałem post wyżej.

W ogóle może doprecyzuję jeszcze założenia projektu tych porad:
1. Główny cel: Zebranie, skategoryzowanie i opisanie rozwiązań na najbardziej powszechne oraz ciekawe pytania.
2. Odbiorcy i poszczególne cele do osiągnięcia:
* początkujące osoby, które umieją już programować i znają podstawy silnika - projekt porad pomoże im przybliżyć się do środowiska gamedev, pozwoli uniknąć powszechnych błędów na różnych etapach gry i umożliwi zapoznanie się z różnymi zagadnieniami pisania gier w zależności od gatunku gry.
*średniozaawansowane osoby, które napisały już pierwszą grę - projekt pozwoli usprawnić im flow pracy, przeczytać o poradach i nawykach innych i skonfrontować to ze swoim doświadczeniem, ponadto pomoże usprawnić kod lepszymi, opisanymi, sprawdzonymi rozwiązaniami.
*zaawansowani - projekt porad na temat różnych gatunków gier ułatwi przeprowadzenie wstępnego researchu i poznanie podstawowych praw rządzących danym gatunkiem, ponadto porady na temat silnika Unity pozwoli usprawnić dotychczasowe rozwiązania.
3. Nasze motywacje: Jak można wywnioskować z punktu wyżej sekcja porad podzielona będzie na 3 główne części + 1 ogólny "Organizacja", tak jak to przedstawiłem na grafice w poprzednim poście.
Sekcje:
*Pierwsza sekcja: "Etapy produkcji" jest skierowana głównie do początkujących (dlatego mówiłem, że można z niej zrezygnować, bo będą tam rzeczy bardziej oczywiste, nie ma jednak problemu, aby dodać tam opisy naszych doświadczeń; sekcja ta wymaga więcej nakładu pracy, ponieważ najprawdopodobniej byłaby serią artykułów)
*Druga sekcja: "Gatunki gier" jest skierowana i dla średniozaawansowanych i zaawansowanych. Zebrane tu będą proste porady pozwalające zapoznać się z interesującym gatunkiem i wkręcić się w projektowanie go. Poza ogólnymi poradami, czego unikać, z czego korzystać, jak projektować i programować grę pod określony gatunek, będzie tu dużo odwołań do sekcji trzeciej, czyli tam gdzie określone zagadnienia będą bardziej szczegółowo opisane. Np. gdy ktoś będzie chciał zacząć pisać RTS'a to idzie do sekcji 'Gatunki Gier->RTS', tam dowiaduje się, że często przy tym gatunku wykorzystuje się Object Pooling do przechowywania jednostek (i odwołanie do ObjectPoolingu w trzeciej sekcji), prefaby lub ScriptableObjects do rozróżniania jednostek (odwołanie SO do trzeciej sekcji), kamera z boundaries podążająca za myszką (odwołanie do kamery) binaryformat i json do zapisywania map (odwołanie do ... itd.), ..., itp. Opisane są tu praktyczne zastosowania określonych zagadnień w odniesieniu do określonego gatunku gry.
*Trzecia sekcja: "Środowisko Unity" tu definiujemy już bardziej szczegółowe zagadnienia i rozwiązania do nich. Staramy się pisać zwięźle i na temat, bez zbędnego tłumaczenia i bez zbędnego kontekstu (kontekst jest w drugiej sekcji, nie tej), tzn. chciałbym, aby każdą jedną poradę można było sprawdzić i przetestować samemu w osobnym projekcie Unity (bez pobierania zbędnych dodatków czy projektu). Propozycja wyglądu jednej z porad:
1. Nagłówek: Tło statyczne
2. Efekt (pokazany na jakimś przykładzie): Obrazek .jpg, .png, .gif lub video.
3. Rozwiązanie w postaci kodu w C# (można też z unityScripcie, ale wydaje mi się, że C# jest bardziej uniwersalny, UnityScript niech będzie tylko dodatkiem, C# niech będzie zawsze) lub w postaci listy kroków lub w jeszcze innej postaci - zależy czego dotyczy problem.
4. OPCJONALNIE: powszechne problemy występujące przy tym zagadnieniu.
5. OPCJONALNIE: odwołania do innych porad pozwalające zgłębić bardziej określone zagadnienie.
6. Wyróżnione linki do ciekawych artykułów poruszających dane zagadnienie lub blisko z nim związane.
7. Bibliografia: Linki do źródeł z jakich korzystaliśmy (po prostu surowe linki robocze).

W zależności od naszego doświadczenia i szybkości pisania, każde napisanie jednej porady powinno zajmować od 10 do 45 minut. Nie dłużej, aby nie zniechęcić siebie przy pisaniu i innych późniejszych czytelników szukających konkretnej odpowiedzi.

Aby rozróżnić drugą i trzecią sekcję posłużę się porównaniem:
Do drugiej sekcji "Gatunki gier" trafiamy, gdy nie wiemy czego szukamy lub chcemy usprawnić nasze myślenie i dowiedzieć się na co powinniśmy zwrócić uwagę przy pisaniu konkretnej gry.
Do trzeciej sekcji "Środowisko Unity" trafiamy, gdy wiemy czego szukamy i jakich efektów oczekujemy, ale nie wiemy jak to zapisać lub chcemy dowiedzieć się jak to zrobić lepiej/jak to robią inni/jak to zrobić inaczej.

EDIT: W ogóle proszę o jakieś komentarze, co o tym sądzicie, kto by mógł pomóc i jak mógłby pomóc. Jak widzicie chciałbym ograniczyć czas poświęcany na ten projekt, aby nawet osoby nie mające za dużo wolnego czasu mogły czynnie pisać porady.
Nie śpię, bo programuję.
Awatar użytkownika
Ice_trooper
 
Posty: 140
Rejestracja: 31 Lip 2015, 22:27
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Tłumaczenie Unity Manual - dyskusja

Postprzez Powder » 09 Sie 2016, 13:08

Tak, jest to inna forma poradnika niż omawiana dotychczas dlatego to zaproponowałem. No i źle mnie zrozumiałeś. Celem takiej gry miałoby być wręcz przeciwnie to co napisałeś. Poradnik w formie gry ma swoje wady i zalety, ale nie zgadzam się, że przydatność takiego poradnika jest mała. Btw nie chcę przekonywać co jest lepsze tylko podaję pomysły bo widzę, że macie motywacje do działania.
Powder
 
Posty: 182
Rejestracja: 11 Kwi 2015, 18:47
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Tłumaczenie Unity Manual - dyskusja

Postprzez Ice_trooper » 09 Sie 2016, 14:45

Nie no, świetnie, że podałeś pomysł. Osobiście chciałbym zrobić z wami grę, ale bądź co bądź zajmuje to wiele czasu, który nie każdy ma i niestety każde tworzenie gry ma swój początek i koniec (nie można zacząć tworzenia gry od połowy, co jest przeciwne do pojedynczych porad; nie mówiąc jeszcze o motywacji, bo czasem są łatwe etapy, a czasem męczysz się z czymś 3 dni i masz dosyć, w poradach piszesz to co cię interesuje i opisujesz to, aby komuś pomóc).
Co do przydatności źle się wyraziłem. Przydatność jest ogromna jeśli tylko ktoś podąża tutorial za tutorialem, etap za etapem gry, bo wtedy ma pogląd na cały kontekst, wie po co robimy coś tak, a nie inaczej; jak ktoś wejdzie w połowie gry to może dużo rzeczy nie zrozumieć. Jak opisywałem post wyżej, porady mają być bez szerokiego kontekstu, mają się skupiać tylko na jednym zagadnieniu, które można zastosować w różnych grach.
Ogółem jeśli pomysł się spodoba, wspólnie zaakceptujemy jakąś ścieżkę działania i zaczniemy już pisać, a nie tylko teoretyzować, to bardzo by mi było miło Powder, że ty również weźmiesz w tym udział i podzielisz się swoim doświadczeniem ;)
Nie śpię, bo programuję.
Awatar użytkownika
Ice_trooper
 
Posty: 140
Rejestracja: 31 Lip 2015, 22:27
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Tłumaczenie Unity Manual - dyskusja

Postprzez ValaAntha » 09 Sie 2016, 18:43

Pomysł Ice_trooper był by nawet dobry, pozostaje wybrać jakąś koncepcję, chętne osoby i można by zacząć działać.
Awatar użytkownika
ValaAntha
 
Posty: 479
Rejestracja: 17 Gru 2011, 03:37
Miejscowość: Olsztynek
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Tłumaczenie Unity Manual - dyskusja

Postprzez Marcin » 10 Sie 2016, 09:39

Ja myślę, że każdy pomysł na zorganizowane poradników będzie dobry. Zresztą, żadna opcja nie blokuje innej. Jeżeli robimy coś w stylu zaproponowanym przez Ice_trooper, to chyba nic nie blokuje możliwości napisania przez kogoś jakiegoś większego poradnika/tutoriala i umieszczenia go tutaj.
Marcin
 
Posty: 292
Rejestracja: 25 Lip 2016, 10:44
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Tłumaczenie Unity Manual - dyskusja

Postprzez ValaAntha » 11 Sie 2016, 06:37

Oczywiście że nie.
Awatar użytkownika
ValaAntha
 
Posty: 479
Rejestracja: 17 Gru 2011, 03:37
Miejscowość: Olsztynek
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Tłumaczenie Unity Manual - dyskusja

Postprzez Ice_trooper » 12 Sie 2016, 15:30

Podsumowując, ktoś się deklaruje? Widzę, że prawie wszyscy stali użytkownicy to przeczytali i odpowiedzieli, ale nikt w sumie nie powiedział, że chce robić razem taki projekt. Nie trzeba się deklarować i podpisywać cyrograf na następny rok, ale żeby nie było tak, że ValaAntha zorganizuje to od strony technicznej, a nikt w sumie nie będzie chciał tego pisać.
Nie śpię, bo programuję.
Awatar użytkownika
Ice_trooper
 
Posty: 140
Rejestracja: 31 Lip 2015, 22:27
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Tłumaczenie Unity Manual - dyskusja

Postprzez Marcin » 13 Sie 2016, 05:56

Ja z chęcią w czymś pomogę.
Marcin
 
Posty: 292
Rejestracja: 25 Lip 2016, 10:44
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Tłumaczenie Unity Manual - dyskusja

Postprzez Paweł » 13 Sie 2016, 08:40

W wolnym czasie mogę pomóc tylko od razu mówię że do miesiąca bo później sprawy prywatne
Chetnie pomoge w kwestii programowania.
Aktualnie pisze w C#, C++, ale nie tylko w tych językach.
Awatar użytkownika
Paweł
 
Posty: 398
Rejestracja: 29 Kwi 2014, 15:11
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

PoprzedniaNastępna

Wróć do unity3D.pl

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość